Digg   StumbleUpon   Facebook   Del.icio.us   Croportal       Ispiši   Preporuči

UTJECAJ EKRANA NA DJEČJU IGRU I RAZVOJ MOZGA

Skupina Jaglaci   |   13.01.2021.

UTJECAJ EKRANA NA DJEČJU IGRU I RAZVOJ MOZGA

 

-          Ekrani su svuda oko nas, živimo u tehnološki razvijenom svijetu i nemoguće ih je izbjeći. Često susrećemo i viđamo malu djecu kako se zabavljaju uređajima s ekranima (mobiteli, tableti, računala, TV i sl.) i fascinirani smo kako brzo uče paliti, listati programe, igrati igrice…

-          Divimo se djetetovom ranom poznavanju engleskog jezika (ne upotrebljavaju ga u komunikaciji – već mehanički…).

-          No, pitamo se: Čemu to služi? Koliko je to znanje funkcionalno? Što dijete realno time dobiva ? Što time razvija ? Postoji li prostor za zabrinutost?

-          TV i drugi elektronički, medijski uređaji mogu stati na put, usporiti razvoj jer ne uključuju istraživanje, igranje, vrijednu interakciju s roditeljima i drugim ljudima. Prema najnovijim istraživanjima, prve tri godine djetetovog života ključne su za razvoj mozga koji raste.

-          Za pravilan i zdrav razvoj mozga najbitnije je upoznavanje svijeta oko sebe kroz senzomotoriku. Istraživanje svega što nas okružuje. Mozak beba i male djece nije zreo za ekrane. Digitalni svijet ne stimulira područje mozga za razumijevanje sebe i drugih.

Neki od poremećaja uzrokovani pretjeranim 'konzumiranjem' ekrana:

-          Zdravstvene teškoće i slabije razvijene motoričke sposobnosti.

-          Poremećaji i teškoće u usmjeravanju i održavanju pažnje.

-          Manje kreativne igre.

-          Manje kontakata, socijalnog druženja.

-          Dugoročno negativno utječu na čitalačke sposobnosti, pamćenje i samoregulaciju.

-          Poteškoće učenja, kratka pažnja, niska tolerancija na frustraciju.

-          Konzumiranje ekrana više od 2 sata dnevno stvara poteškoće u razvoju govora i komunikaciji.

-          Emocije i ponašanje ,konzumiranje ekrana više od 3 sata dnevno povećava agresivnost, veća je vjerojatnost problema u ponašanju, neprimjerenih oblika ponašanja.

-          Nastaju poremećaji spavanja - loš san.

-          Izloženost neprimjerenim sadržajima ima često za posljedicu nasilno rješavanje sukoba.

Postoje i dobre strane ekrana:

-          Određeno (ograničeno) vrijeme gledanja.

-          Odabrani i primjereni sadržaji.

-          Umirujući efekti crtića u obiteljskom okruženju ili pouka.

-          Edukativni sadržaji.

Što je rješenje, jer ekrani su tu, oni su nužnost i dio djetetovog života, odrastanja, učenja?

- dozirati vrijeme izloženosti:

- birati sadržaje;

- gledati  zajedno s djetetom, komentirati, usmjeravati;

- ne izlagati ekranima dijete 1 sat prije spavanja:

 - uspostavite ravnotežu u izmjeni sadržaja i drugih aktivnosti (npt. tjelesnih, likovnih).

 Tehnologija je fantastična stvar dok mi njome upravljamo. Iz tog razloga:

-          Osigurajte zone za tehnologiju (pronađite odgovarajući prostor u svom domu).

-          Budite dobar model (Dijete vas promatra  i uči od vas).

-          Djeca trebaju biti djeca.

-          Postavite granice i budite dosljedni.

-          Birajte sadržaje!

-          Učimo jedni od drugih.

ZAŠTO ČITATI DJECI, A NE TV ?

-          Kod čitanja se aktivno bavite znanjem, pratite tijek  misli, razumijevanje, povezivanje, a TV sve to zaobilazi i čini umjesto nas.

-          Izbacite TV iz dječje sobe.

-          TV se danas navodi kao izravni, nezavisni uzrok pretilosti.

-          Djeca trebaju vrijeme za čitanje, pisanje, igru, crtanje, stvaranje, fantaziju, misli, konstruiranje i istraživanje.

-          Ekrani daju instant zadovoljstvo u jako velikim dozama što rezultira dosadom u svakodnevnom životu djeteta.

-          Djeci danas nedostaje samostalne igre.

- Ekrani su danas veliki izazov jer nam se zbog toga djeca sve teže nose s problemima, imaju manje socijalnih kompetencija, upornosti, kreativnosti i koncentracije.

  …. „Čovjek nije pokazao da zna mudro upravljati moćima koje su mu dane. Osnaživanje tih moći stotinama puta uz pomoć znanstvenih ili tehnoloških otkrića, bez pratećeg rasta u mudrosti, značilo bi učiniti svijet mnogo opasnijim mjestom od ovakvog kakav je bio u nekim prošlim vremenima.“

 John Adams

 

Literatura: Sigman, A. (2010.) Daljinski upravljani. Velika Mlaka: Ostvarenje

 

Stručno usavršavanje odgojitelja

Dokumenti

Protokoli

Kontakt

Dječji vrtić Cvrčak
Pejačevićeva 1, Virovitica

tel: 033/801-545