UTJECAJ EKRANA NA DJEČJU IGRU I RAZVOJ MOZGA

- Ekrani su svuda oko nas, živimo u tehnološki razvijenom svijetu i nemoguće ih je izbjeći. Često susrećemo i viđamo malu djecu kako se zabavljaju uređajima s ekranima (mobiteli, tableti, računala, TV i sl.) i fascinirani smo kako brzo uče paliti, listati programe, igrati igrice…
- Divimo se djetetovom ranom poznavanju engleskog jezika (ne upotrebljavaju ga u komunikaciji – već mehanički…).
- No, pitamo se: Čemu to služi? Koliko je to znanje funkcionalno? Što dijete realno time dobiva ? Što time razvija ? Postoji li prostor za zabrinutost?
- TV i drugi elektronički, medijski uređaji mogu stati na put, usporiti razvoj jer ne uključuju istraživanje, igranje, vrijednu interakciju s roditeljima i drugim ljudima. Prema najnovijim istraživanjima, prve tri godine djetetovog života ključne su za razvoj mozga koji raste.
- Za pravilan i zdrav razvoj mozga najbitnije je upoznavanje svijeta oko sebe kroz senzomotoriku. Istraživanje svega što nas okružuje. Mozak beba i male djece nije zreo za ekrane. Digitalni svijet ne stimulira područje mozga za razumijevanje sebe i drugih.
Neki od poremećaja uzrokovani pretjeranim 'konzumiranjem' ekrana:
- Zdravstvene teškoće i slabije razvijene motoričke sposobnosti.
- Poremećaji i teškoće u usmjeravanju i održavanju pažnje.
- Manje kreativne igre.
- Manje kontakata, socijalnog druženja.
- Dugoročno negativno utječu na čitalačke sposobnosti, pamćenje i samoregulaciju.
- Poteškoće učenja, kratka pažnja, niska tolerancija na frustraciju.
- Konzumiranje ekrana više od 2 sata dnevno stvara poteškoće u razvoju govora i komunikaciji.
- Emocije i ponašanje ,konzumiranje ekrana više od 3 sata dnevno povećava agresivnost, veća je vjerojatnost problema u ponašanju, neprimjerenih oblika ponašanja.
- Nastaju poremećaji spavanja - loš san.
- Izloženost neprimjerenim sadržajima ima često za posljedicu nasilno rješavanje sukoba.
Postoje i dobre strane ekrana:
- Određeno (ograničeno) vrijeme gledanja.
- Odabrani i primjereni sadržaji.
- Umirujući efekti crtića u obiteljskom okruženju ili pouka.
- Edukativni sadržaji.
Što je rješenje, jer ekrani su tu, oni su nužnost i dio djetetovog života, odrastanja, učenja?
- dozirati vrijeme izloženosti:
- birati sadržaje;
- gledati zajedno s djetetom, komentirati, usmjeravati;
- ne izlagati ekranima dijete 1 sat prije spavanja:
- uspostavite ravnotežu u izmjeni sadržaja i drugih aktivnosti (npt. tjelesnih, likovnih).
Tehnologija je fantastična stvar dok mi njome upravljamo. Iz tog razloga:
- Osigurajte zone za tehnologiju (pronađite odgovarajući prostor u svom domu).
- Budite dobar model (Dijete vas promatra i uči od vas).
- Djeca trebaju biti djeca.
- Postavite granice i budite dosljedni.
- Birajte sadržaje!
- Učimo jedni od drugih.
ZAŠTO ČITATI DJECI, A NE TV ?
- Kod čitanja se aktivno bavite znanjem, pratite tijek misli, razumijevanje, povezivanje, a TV sve to zaobilazi i čini umjesto nas.
- Izbacite TV iz dječje sobe.
- TV se danas navodi kao izravni, nezavisni uzrok pretilosti.
- Djeca trebaju vrijeme za čitanje, pisanje, igru, crtanje, stvaranje, fantaziju, misli, konstruiranje i istraživanje.
- Ekrani daju instant zadovoljstvo u jako velikim dozama što rezultira dosadom u svakodnevnom životu djeteta.
- Djeci danas nedostaje samostalne igre.
- Ekrani su danas veliki izazov jer nam se zbog toga djeca sve teže nose s problemima, imaju manje socijalnih kompetencija, upornosti, kreativnosti i koncentracije.
…. „Čovjek nije pokazao da zna mudro upravljati moćima koje su mu dane. Osnaživanje tih moći stotinama puta uz pomoć znanstvenih ili tehnoloških otkrića, bez pratećeg rasta u mudrosti, značilo bi učiniti svijet mnogo opasnijim mjestom od ovakvog kakav je bio u nekim prošlim vremenima.“
John Adams
Literatura: Sigman, A. (2010.) Daljinski upravljani. Velika Mlaka: Ostvarenje
