Dijete rane dobi uz pomoć odraslih u njegovoj okolini, koji su model djetetova ponašanja, uči kako biti samostalno i odgovorno. Uloga odraslih u djetetovoj okolini je da svojim postupcima i usmjerenjima pomognu djetetu da samo nauči brinuti o sebi. Ponekad je odraslima jednostavnije i brže napraviti nešto umjesto djeteta, ali tada se djetetu šalje negativna poruka: “Nisam vrijedan/ vrijedna.”. Djetetu se takvim postupcima odraslih uskraćuje prilika da nauče biti samostalni i da nauče preuzimati odgovornost za svoje postupke, ne samo sada, već i u odrasloj dobi. Tijekom ove pedagoške godine “Medvjedići” su pred sobom imali važan zadatak, naučiti samostalno obavljati određene radnje. Svakodnevnim poticanjem djece na samostalno ili uz pomoć odgojiteljica izvršavanje određenih zadataka, kod djece se utjecalo na njihov cjelokupni razvoj. Osobito na tjelesni i psihomotorni, socio- emocionalni razvoj, spoznajni razvoj te na razvoj govora i komunikacije. Određenim aktivnostima kod djece se budila svijest o tome da su sposobni samostalno odraditi određene zadatke, u skladu sa svojim mogućnostima i trenutnim stupnjem razvoja, a na kraju su se djeca osjećala ponosno i vrijedno kada bi usvojili određenu vještinu.
Ovo su neke od aktivnosti koje su djeca učila obavljati sama:
- samostalno odnošenje ruksaka u SDB na za to predviđeno mjesto
- pronalaženje vlastitog znaka na plastičnim ladicama za odlaganje prijelaznih objekata (dekica, plišanaca i duda za spavanje)
- pronalaženje vlastitog znaka na krevetićima tijekom odlaska na dnevni odmor
- samostalno korištenje pribora za jelo, šalica i čaša tijekom doručka, ručka i užine
- odnošenje zdjelica, tanjurića, šalica i čaša na kolica nakon doručka i ručka
- odlaganje iskorištenih maramica za nos u koš za smeće
- brisanje prolivenog sa stola ili poda papirnatim ručnicima
- pomesti prosuto po podu nakon igre rasipnim materijalom malom metlicom i lopaticom
- spremanje igračaka nakon igre po centrima aktivnosti
- samostalno izuvanje papuča/ tenisica
- obuvanje papuča/ tenisica
- oblačenje jaknica
- vješanje jaknica na vješalicu u garderobi na svoj znak
- spremanje obuće na policu u garderobi na svoj znak
- pranje ruku vodom i sapunom nakon igre, prije objeda
- izražavanje potreba i želja riječima, traženje pomoći od odgojiteljica ili druge djece
Možda dijete neće svaki puta moći samostalno odraditi određeni zadatak, ali važno je da ga za svaki njegov pokušaj pohvalimo te da mu damo dovoljno vremena za uvježbavanje određenog zadatka.
“Nikada ne radite za dijete ono što može samo.
Ovisno dijete postaje zahtjevno dijete, a
neodgovornost se stvara kada im oduzmete šansu
da budu odgovorni!”
(preuzeto s internetske stranice TREnutak za roditeljski KUTak)