Darovitost se definira kao sklop osobina na osnovu kojih je pojedinac sposoban postizati iznadprosječne rezultate u jednom ili više područja ljudskih djelatnosti kojima se bavi. Onu djecu koja postižu rezultate koji su iznadprosječni za svoju dobu se identificira kao darovitu djecu. Darovito dijete se bavi onim područjima u kojima ima uspjeh. Čvrsto je uvjereno da ono čime se bavi izvršava bolje od drugih i uvijek je spremno pokazati da može. Ipak, iskazivanje nekih karakteristika darovitosti u ranome djetinjstvu nije siguran pokazatelj da će dijete biti darovito u kasnijem životu, kao ni što izostanak iskazivanja darovitosti ne znači da dijete kasnije neće biti darovito. Stoga svako dijete predškolske dobi možemo smatrati potencijalno darovitim.
Karakteristike darovite djece:
Kada se darovita djeca nađu u vrtićkoj grupi s više vršnjaka moguće je da se dobro uklope jer imaju razvijeniju socijalnu inteligencija u odnosu na vršnjake ili se osjećaju izolirano i postanu demotivirani zbog interesa drugačijih od vršnjaka te manje sudjeluju u igri i aktivnostima što dovodi do motivacijskih i socijalnih problema.
Kako poticati darovitost kod djece?
Darovitost se može poticati obogaćivanjem sadržaja, koristeći razne aktivnosti, materijale koji su prilagođeni kompetencijama djeteta. Potrebno je imati na umu individualne potrebe djeteta, poticati širenje temeljnih znanja i razvoj verbalnih sposobnosti. Zantiželja i uživanje u učenju bi se trebali poticati kroz pozitivna potkrepljenja. Djetetu je potrebno omogućiti da se njegovi specifični interesi zadovoljavaju i produbljuju te da uči ono što ga zanima i na način koji mu odgovara.
Za djetetov cjelokupni razvoj je od presudne važnosti da mu rana iskustva budu kvalitetna i prilagođena njegovim individualnim potrebama, a to se odnosi na rano učenje, stoga je važno osigurati darovitom djetetu poticaje i aktivnosti koji ćem u to omogućiti.
Izvori:
Cvetković Lay, J. i Sekulić Majurec, A. (1998). Darovito je, što ću snjim? Priručnik za odgoj i obtazovanje darovite djece predškoslke dobi. Zagreb:Alinea.
Koren, I. (1988). Nastavnik i nadareni učenici. Sisak:USIZ za zapošljavanje.
Kuljašević, K. (1999). Odnos prema darovitosti u obitelji i vrtiću. Dijete, vrtić, obitelj, 4 (16), 8-10.