Svako dijete i svaki čovjek samim svojim postojanjem ima pravo na čisti i zdrav okoliš koji mu omogućuje skladan rast i razvoj (Konvencija o pravima djeteta, 1989.). U našem Dječjem vrtiću Cvrčak Virovitica kod djece, roditelja, obitelji djece, zaposlenika vrtića ekološka svijest se nastoji ojačati raznim akcijama, ekološkim aktivnostima, edukativnim plakatima i obilježavanjima značajnijih ekoloških datuma.
Neke od aktivnosti kojima se kod djece potiče i jača razvoj ekološke svijesti:
• igre i aktivnosti u prirodi
• aktivnosti čišćenja okoliša (kupljenje smeća, plijevljenje dvorišta i sl.)
• izrada didaktike i igračaka od različite otpadne ambalaže i prirodnih materijala
• uključivanje djece u radne obveze (briga oko biljaka, životinja, pospremanje za sobom nakon igre i sl
• eko igre: sortiranje otpada, eko patrola, likovne i glazbene aktivnosti s prirodnim i otpadnim materijalima, izrada lutaka od otpadnih materijala, izrada slika od prirodnih materijala i dr.
• razgovor s djecom: npr. Kakva je Zemlja kada je sretna/žalosna?, Kako možemo zaštititi Zemlju?
• čitanje raznih eko slikovnica, tzv. zelenih slikovnica: „Evo nas, tu smo“, „A što s otpadom?“, „Bitka za Zemlju“, „Što sve Ana zna… Očuvanje prirode“, „Čudesno drveće“, „I ja mogu spasiti svijet“ i druge.
• razni igrokazi i lutkarske predstave ekološke tematike.
Uloga roditelja u podizanju ekološke svijesti kod djece- kroz različite načine:
- roditeljske sastanke
- radionice za roditelje, djecu i odgoj
- uključenjem roditelja u odgojno-obrazovni proces
- druženja (jesenska svečanost, dani kruha, dani otvorenih vrata)
- zdrava prehrana- proslava rođendana
- akcije- (uređenje dvorišta, izrada igrala od paleta, guma, sadnja cvijeća, ljekovitog bilja,...)
- organizacija izleta
- sakupljačke aktivnosti (različita ambalaža iz domaćinstva)
- u organizaciji sajmova, manifestacija, dječjih maškara i sl..
Važno je kod djece stvarati pozitivnu sliku prema okolišu jer će ono svoja znanja i iskustva iz djetinjstva prenositi na način i navike u odrasloj dobi.
Cilj ekološkog odgoja je razumijevanje prirodnih procesa, uzajamne ovisnosti te izgradnja stavova i pozitivnih odnosa prema okolišu, tj. ekološki odgoj je usmjeren na razvijanje pozitivnih stavova prema okolišu iz čega proizlaze i pozitivna ponašanja prema njemu.
Trebamo razviti svijest djeteta da brigom o svojoj okolini zapravo brinemo i za sebe jer smo mi dio te okoline.
Ako motiviramo dijete da smo ovisni o okolišu, zapravo ćemo ga motivirati da se brine o njemu i djeluje na postojeće probleme onoliko koliko je to u njegovoj moći. Ekološki odgoj djece u vrtićima treba započeti od njihove najranije dobi, a odrasli u djetetovoj obitelji i izvan nje trebaju djetetu biti model po kojem će dijete naučiti biti ekološki osjetljivo.
EKO PORUKA:
“Ako istinski voliš prirodu,
pronaći ćeš ljepotu svugdje.”
• Laura Ingalls Wilder (američka spisateljica)