EMOCIJE - DJETETOV VELIKI PROJEKT

  Skupina Pahuljice         26.01.2021.
EMOCIJE - DJETETOV VELIKI PROJEKT

„Čovjek ispravno vidi srcem, ono što je bitno oku je nevidljivo“

Antonie De Saint Exupery

Tijekom djetetovog života i odrastanja jedna od važnih vještina koju kontinuirano razvija su EMOCIJE. Emocije, osjećaji koji su burni, kratkotrajni, složeni i jako bitni za razvoj djetetovog samopouzdanja. U tom burnom razdoblju mi smo ti (roditelji, odgojitelji, bliski odrasli) koji trebamo pomoći djetetu, jer odrasli su stalna uporišna točka, važna  potpora emocionalnom razvoju. Pomaganje djetetu u prepoznavanju, imenovanju i izražavanju osjećaja je dugotrajan proces. Učenje o osjećajima za djecu je jako važno kao i učenje svih drugih vještina. Djeci je jako važno naglasiti da su svi osjećaji u redu, nema ispravnih i pogrešnih osjećaja. Postoje samo osjećaji koji su nam  više ili manje ugodni i  načini koji su prihvatljivi za njihovo izražavanje. Promatrajući svoje dijete od rođenja kao roditelji, komuniciramo s njim. Jednako tako i dojenče promatra i reagira na svaki osmjeh, veselim trzanjem i mahanjem ručicama - govori nam da je prepoznalo pozitivnu emociju. S vremenom sve više razlikujemo dječje potrebe, emocije, jer to su prvi signali promjena, interakcija. S vremenom shvaćamo da je sposobnost uspostavljanja emocija jako bitna za održavanje socijalnih odnosa, razvijanje pozitivne slike o sebi. Emocije nas povezuju s našim okruženjem, prenose informacije o nama, pripremaju nas na djelovanje i promijene, one mijenjaju naš doživljaj života.

Osnovne  emocije pomoću kojih nam je želja da djeca prepoznaju i razlikuju svoje emocije i emocije drugih ,te njima jačaju svoje društvene kompetencije su: SREĆA, TUGA, LJUTNJA, STRAH!

SREĆA

Sreća je jedna od osnovnih emocija. Ona podrazumijeva ugodno emocionalno stanje koje se često veže uz osjećaj slobode, zadovoljstva, sigurnosti, unutarnjeg mira...Ona je emocija koja se javlja zbog brojnih razloga kao što su: ostvarivanje dječjeg cilja, ostvarivanje dječjih želja i planova, zbog dobrog odnosa neke osobe prema ostaloj djeci u skupini,z bog druženja sa prijateljima, zbog odlaska na željena mjesta...Kada nas prati osjećaj sreće i optimizma lakše se suočavamo s događajima oko sebe. Sve emocije pa tako i sreća najčešće traju kratko, dok se njihovo održavanje postiže razmišljanjem o situaciji koja je određenu emociju potaknula.

SVOJ DJECI MNOGO ZNAČI KAD MOGU REĆI TO ŠTO OSJEĆAJU, KAD NAUČE PRENIJETI OSJEĆAJE, TO JE RECEPT ZA SREĆU!

STRAH   

Strah je neugodan osjećaj koji doživljavaju sva djeca i smatra se normalnim tijekom djetetovog razvoja. Strah se javlja kada dijete procijeni da je neka situacija za njega ugrožavajuća i da ga  može na neki način povrijediti, bilo fizički ili psihički. Dijete u strahu očekuje opasnost stvarnu ili nestvarnu ,boji se kako će se nositi s izazovima koji su ispred njega. Tijekom dječjeg razvoja javljaju se različiti razvojni strahovi, a za naš uzrast bitni su oni koji se javljaju:

-  u četvrtoj godini: emocije su snažne i kratkotrajne, raste strah od životinja, stranih ljudi, predmeta, ružnih lica, maski, nakaza, mraka, policajaca, lopova, insekata;

- u petoj godini opada strah od poznatih životinja; raste strah od divljih životinja, od mraka i samoće, majčinog večernjeg izlaska i odvajanja, pojavljuju se noćne more i strah od imaginarnih bića (vještica, zmajeva), ozljeda, padova.

LJUTNJA

Ljutnja je osjećaj  izazvan različitim fizičkim ili psihičkim zaprekama. Ona je emocija našeg dokazivanja i dominacije, ona je pokazatelj naše uravnoteženosti s okolinom. Pojavljuje se u trenutcima kada smo frustrirani nečim što pokušavamo učiniti, ali nas nešto ili netko u tome onemogućuje. Ljutnja je važna emocija koju je potrebno naučiti na pravilan (društveno prihvatljiv) način, jer najčešće izražavanje ljutnje je agresivno. Djeca najčešće na neispunjavanje svoje želje reagiraju vrlo burno: bacanjem na pod, lupanjem nogama, vrištanjem, guranjem, udaranjem...Ljutnja se vidi po: dječjem izrazu lica (kada se ljute mršte se, stišću zube, skupljaju obrve...); tijelu - ubrzano dišu, zacrvene se, stišću šake, djetetu podrhtava glas; ponašanju - viču, vrište, vrište na ljude oko sebe čak i na one koje vole, udaljuju se od prijatelja, bacaju stvari, lupaju vratima...Ljutnja je zdrav i normalan osjećaj, koji sam po sebi nije problem, problem je način kako dijete iskazuje ljutnju. Problem je kako prihvaća tuđe ljutite iskaze ili ako ne iskazuje ljutnju. Kada dijete potiskuje ljutnju, ono akumulira energiju koja vodi neprilagođenom ponašanju. Naš cilj je utjecati na dijete da prepozna svoju ljutnju, da nauči prihvatljive načine izražavanja ljutnje, kao i verbalizirati ljutnju prema osobi kojoj želi bez vrijeđanja.

TUGA

Tuga je emocija koja se  pojavljuje kad izgubimo nekoga ili nešto što volimo ili nam je bilo vrijedno i važno – predstavljalo nam je sigurnost u životu. Tuga je emocija koja najmanje potiče na akciju. Kada tugu potiskujemo ona se pretvara u bol (u prsima, grlu, trbuhu).Tugu je potrebno poticati da se izrazi jer djeca tada brže prolaze kroz procese ili razdoblja žalovanja. Ona dječjoj svijesti i tijelu daje prostor i vrijeme koje je potrebno da se prilagodi gubitku i prihvati budućnost bez vrijednosti, koju je dijete izgubilo. Ona se javlja kao žalost, bol, potištenost, osamljenost, samosažaljenje...

Literatura:

-          Starc, B. i sur. (2004): Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi, Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga

-          Montgomery, H. (2020): Doba vrtića, Naklada OceanMore

-          Pešec, M. i sur. (2015): Sva lica osjećaja – Vodič za bolje razumijevanje dječjih osjećaja, zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga

-          Hansen, Kirsten A. i sur. (2001): Kurikulum za vrtiće : razvojno-primjereni program za djecu od 3 do 6 godina, Zagreb: Udruga roditelja Korak po korak

-          Milanović, M. i sur. (2014): Pomozimo im rasti, Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga

-          Kog, M. i sur. (2001): Kutija puna osjećaja, Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga

-          Juul, J. (2017): Vaše kompetentno dijete, Naklada OceanMore

 

Kroz cijelu pedagošku godinu, u vrtiću radimo na dječjim emocijama. Ovaj mjesec smo kroz razgovor s roditeljima, ali i zbog savladavanja problema u ponašanju uvidjele obratiti veću pozornost   na osvještavanju emocija i rješavanja  istih na pozitivan  način.    

Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na ovim stranicama, kliknite ovdje.
Prihvaćam sve kolačiće