Tijekom adaptacije dijete pokazuje veću potrebu da bude uz roditelja kada dođe iz vrtića stoga je važno da roditelj provodi više vremena s djetetom i posveti se njegovima interesima ipotrebama. Osim toga, preporuka je ne uvoditi nagle promjene u periodu adaptacije (npr. odvikavanje od dude, pelena) jer je polazak u vrtić dovoljno velika i stresna promjena. Najvažnije, međusobno povjerenje, suradnja te otvorena komunikacija s odgojiteljima, ključ je uspješne adaptacije.
KAKO PRIPREMITI DIJETE?
Za sam proces odvajanja i popratne emocionalne i tjelesne reakcije nemoguće je u potpunosti pripremiti dijete mlađe dobi, ali postoje mehanizmi kojima im možemo pomoći da lakše prebrode prve dane u vrtiću.
Preporuke za lakšu prilagodbu djeteta na vrtić:
- imajte pozitivan stav prema vrtiću (predstavite djetetu vrtić kao zabavno i veselo mjesto)
- pričajte djetetu o vrtiću (što će tamo raditi, koga će upoznati, koliko će tamo boraviti)
- prošećite do vrtića kako bi se dijete upoznalo s prostorom
- „vježbajte“ odvajanje (ostavite dijete na čuvanju kod neke osobe od povjerenja)
- objasnite djetetu ritam dana u vrtiću (kakav je dnevni raspored, što može očekivati, nakon čega će roditelj doći po njega - npr. 'Doći ću po tebe poslije ručka', 'Doći ću po tebe kad se probudiš')
- uskladite ritam života kod kuće s vrtićkim
- razvijajte samostalnost djeteta pri hranjenju, higijenskim navikama i pospremanju igračaka kod kuće (primjereno dobi i mogućnostima djeteta)
- potičite odgađanje ispunjenja želja i strpljenje (privikavanje na „ne“ i „čekaj“)
- pružite priliku da dijete odabere i ponese u vrtić prijelazni objekt (predmet koji ga veže s domom)
- poštedite dijete dodatnog stresa poput odvikavanja od pelena, bočice ili dude (učinite to u neko drugo vrijeme, ali nikako ne za vrijeme prilagodbe)
KAKO PRPREMITI SEBE KAO RODITELJA?
Razdoblje polaska u vrtić izuzetno je stresno za roditelje. Potrebno je uskladiti ulogu roditelja, ulogu supružnika i radnu ulogu, a ujedno biti podrška djetetu u procesu prilagodbe i razumjeti njegove potrebe i reakcije tijekom adaptacije. Roditelji se na putovanju zvanom prilagodba susreću s brojnim izazovima poput djetetovog odbijanja hrane i spavanja u vrtiću, učestalih zdravstvenih problema zbog nedovoljno razvijenog imuniteta, negodovanja i plakanja, burnih emocionalnih reakcija...
Roditelji trebaju imati na umu da su teškoće prilagodbe prolaznog karaktera, a većina djece se uspješno adaptira 2 do 3 tjedna. Važno je kao roditelj zadržati pozitivan stav prema vrtiću, ali i prema sebi. Ujedno je poželjno osvijestiti vlastite reakcije (napetost, strah, tuga, nesigurnost, razdražljivost i sl.) te ih nastojati kontrolirati u interakciji s djetetom.
KAKO SE RASTATI OD DJETETA U VRTIĆU?
Roditelji se teško odvajaju od uplakanog djeteta uslijed čega se javlja čitav niz emocija (straha, grižnje savjesti i sl.).
Kako se rastati od djeteta u vrtiću:
- rastanci i odvajanje djeteta i roditelja trebaju biti kratki, mirni i odvažni
- čak i ako dijete plače budite spremni da ga uplakanog predate odgojiteljici
- nije poželjno odgađati rastanak s djetetom u nedogled kao niti dugo smirivati dijete ili se ponovno vraćati u sobu jer će to produljiti djetetov plač (dugo smirivanje djeteta ili ponovno vraćanje ne preporuča se, jer dijete plače; dijete će ubuduće plakati duže očekujući da se roditelj vrati)
- ne bježati iz sobe kada ostavimo dijete (djetetu je bitna predvidivost koja gradi povjerenje u roditelja. Kada roditelj najavljuje svoje postupke i ponaša se u skladu s njima dijete zna da mu može vjerovati i s vremenom stječe sve veće povjerenje (npr. kod kraćeg boravka tijekom prilagodbe možete reći “Idem do dućana i onda se vraćam po tebe”; kod cjelodnevnog boravka obavezno najaviti odlazak na posao ili drugu dužu obveza ; vrtičke rutine također možete koristiti kao najavu vlastitog dolaska – npr. “Malo ćeš se poigrati s prijateljima i popapati ručak, a onda dolazim po tebe „)
- ne tražiti od djeteta dopuštenje da odemo (djetetu je bitna struktura, a roditelj je izvor te strukture i donositelj bitnih odluka; roditelj u dogovoru s odgojiteljima određujete trenutak kada izlazi iz sobe i kada se vraća)
- ne zadržavati se u prostoru vrtića gdje nas dijete može vidjeti