Ova vrsta igre uključuje upotrebu predmeta ili ljudi kao simbola za nešto što oni inače nisu. Stvara se zamišljena situacija koja zamjenjuje stvarnu i služi zadovoljenju dječjih potreba i želja (Raboteg-Šarić, 2007). Iako se naznake vide već s godinu dana, počinje se razvijati oko druge godine života i do pete i šeste godine se povećava, a nakon toga opada jer se djeca sve više igraju igre s pravilima. Mlađa djeca (oko 3 godine) najčešće se simbolički igraju sama, dok će djeca s 5 ili 6 godina uključiti i drugu djecu u pretvaranje.
Čemu služi i zašto je toliko važna?
Kao i svaka druga igra prvenstveno služi dječjem razvoju. Igranje simboličke igre jedan je od najvažnijih zadataka djetinjstva. Ona je temelj za razvoj nekoliko područja: pomaže razvoju jezika, što uključuje govor, rječnik, izražavanje i razumijevanje misli, osjećaja, ideja i koncepata,
pomaže u razvoju izvršnih funkcija (planiranje, organiziranje, rješavanje zadataka), postavlja temelje za kasniji razvoj čitanja, pisanja, matematičkih vještina
Dijete u simboličkoj igri koristi predmete kao simbol nečeg drugog. Brojevi, slova i riječi su također simboli koji predstavljaju nešto. Zbog simboličke igre, dijete kasnije razumije i druge složenije simbole,
kroz simboličku igru razvijaju se socijalno- emocionalne vještine. Dijete razvija empatiju dok tješi uplakanu bebu, uči postavljati svoje i poštivati tuđe granice dok se igra mačevanja s granama, uči razgovarati s prijateljima dok piju kavicu na zamišljenom pikniku.
Ovaj oblik igre prava je mala riznica kreativnosti. Dijete ima mogućnost stvoriti, izmisliti, osmisliti i kreirati sve što mu padne na pamet.
Također, jedna od najvažnijih funkcija simboličke igre je omogućiti djetetu proigravanje ponašanja koja vide kod drugih (npr. roditelja, odgojitelja, susjeda, braće i sestara i drugih) i događaja koje vide u okolini (npr. svađe, razgovore preko telefona, jureći policijski auto i druge) kako bi ta ponašanja i događaji dobili za njih smisao.
Kako poticati simboličku igru?
Dopustiti djetetu slobodno vrijeme za nestrukturiranu i slobodnu igru,
sudjelovati u simboličkoj igri s djetetom,
ponuditi djetetu igračke koje će poticati simboličku igru: kuhinje, kostime, doktorski set, lutke, autiće, kocke, lopte...
Što manje vremena provoditi pred bilo kojom vrstom ekrana!