Za roditelje djece koja polaze u vrtić u rujnu 2021.: POLAZAK DJETETA U VRTIĆ

  Obavijesti         19.07.2021.
Za roditelje djece koja polaze u vrtić u rujnu 2021.: POLAZAK DJETETA U VRTIĆ

Polazak u vrtić veliki je događaj i promjena u životu svakog djeteta. Za mnogo djece to je prvi put da su odvojeni od svojih roditelja, prvi iskorak u svijet izvan prisne obiteljske sredine te prvi susret s većim brojem nepoznatih osoba. Dijete je u najranijoj dobi vezano za odrasle osobe, osobito roditelje te svako odvajanje od njih predstavlja promjenu na koju dijete najčešće reagira nesigurnošću i strahom. Kako bi se skratilo trajanje nesigurnosti i straha, roditelji trebaju pripremiti dijete, ali i sebe.

Adaptacija je period kada se dijete prilagođava novonastaloj situaciji, uspostavlja nove socio-emocionalne veze s odgojiteljima i drugom djecom, prilagođava se na novi prostor i stvari, treba uspostaviti novi ritam dana, upoznati se i usvojiti pravila življenja u skupini (dijeljenje pažnje, igračaka). Katkad će rastanak s djetetom proživljavati teže od njega samoga. Roditelji se moraju naviknuti na to da će njihovo dijete odsad biti samostalnije, manje će tražiti roditeljsku ljubav i privrženost. Nehotice mogu nastojati „zadržati“ dijete uza sebe, sprječavajući rastanak. Upravo tada roditelji svojom uznemirenošću i strahovima produljuju proces adaptacije djeteta na vrtić i mogu je ponekad čak i onemogućiti. Što se brže smire mama, tata i ostala rodbina koja aktivno proživljava „djetetov odlazak od kuće“ i njegov „izlaz u društvo“ to će se brže smiriti i samo dijete.

Adaptacija se odnosi prvenstveno na dijete, ali se prilagođavaju i roditelji i odgojitelji. Za roditelje je to sve nova situacija (bez obzira ako je adaptaciju već prošlo starije dijete), strah, briga, sumnje, uznemirenost, prethodna iskustva (osobna, prepričavanja) ili predrasude. S obzirom na to da za mnoge predstavlja stresno razdoblje, najvažnije je da budete sigurni u svoju odluku i vjerujete da će vaše dijete uspjeti. Važno je znati da obiteljski odgoj i odgoj u vrtiću nije isti te da postoje drugačija pravila, rituali i aktivnosti.

Reakcije djece

U prvim danima boravka djeteta u vrtiću, moguće su sljedeće reakcije: plač; tuga; tjeskoba; razdražljivost, ljutnja, negativizam; agresivnost; pasivnost; ignoriranje roditelja; poremećaji sna (kratko i nemirno ili uopće ne spavati); poremećaji apetita – odbijanje hrane ili slab apetit; žaljenje na bolove u trbuhu, glavi; poremećaj pražnjenja.

Takve reakcije su najčešće kratkotrajne i privremene i ne ostavljaju posljedice kod djece. Moguće je i da prvi dani vrtića djetetu prođu u veselju, a nakon tjedan-dva se situacija promijeni. Uzrok najčešće nije neki neugodan događaj u vrtiću, već zakašnjela reakcija na prilagodbu. Kod neke djece moguća je i regresija, tj. oni oblici ponašanja koji su karakteristični za raniju već savladanu fazu razvoja (npr. ponovno mokri u krevet, siše prst, traži dudu, izričito traži da ga se vozi u kolicima).

Polaskom djeteta u vrtić moguća su češća oboljenja (kao posljedica boravka u kolektivu).

Kako i koliko brzo će se dijete prilagoditi ovisi o nekoliko čimbenika: redovitost dolaženja u vrtić (jer česti izostanci u vrijeme prilagodbe produžuju vrijeme prilagodbe), dobi djeteta, karakteristikama ličnosti, prethodnim kontaktima s većim brojem djece i odraslih, aktualnim događajima u životu, na koji način je dijete pripremljeno za vrtić, kvaliteti uspostavljenih veza djeteta i njemu bliskih osoba..

Kako roditelj može dijete pripremiti za polazak u vrtić?

Djeca u dobi od 1. do 3. godine

• povremeno prošećite s djetetom u blizini vrtića i pogledajte djecu u igri na dvorištu, govorite o vrtiću s veseljem i iščekivanjem

• postepeno prilagođavajte ritam dana djeteta – poželjno je uskladiti raspored aktivnosti kod kuće s rasporedom aktivnosti u vrtiću (npr. raspored buđenja, hranjenja, dnevnog odmora). Ustaljena rutina djetetu pruža osjećaj sigurnosti i stabilnosti.

• osamostaljujte dijete u skladu s dobi (npr. dati djetetu da jede žlicom, samostalno korištenje čaše, pranje ruku, pospremanje igračaka i sl.) – važno je naglasiti da nije poželjno dijete navikavati na nove oblike ponašanja (npr. odvikavanje od pelene, dude, omiljene igračke, spavanja s roditeljima) za vrijeme prilagodbe ili neposredno prije prilagodbe, nego to ostaviti za vrijeme kada se dijete prilagodi novoj situaciji

• ukoliko se vaše dijete do sada nikada nije odvajalo od vas, možete ga nakratko početi ostavljati s bližim članovima obitelji, tj. njemu bliskim osobama (npr. bake, djedovi) kako bi imalo iskustvo kraće separacije i steklo povjerenje u vrijeme koje provodi bez vas – nikako ne odlazite poskrivećki, nego se pozdravite s djetetom i njemu jasnim terminima recite kada ćete se vratiti

• osigurajte djetetu kontakte s drugom djecom (igralište, igraonica, knjižnica, rođendani) kako ne bi doživjelo stres dolaskom u vrtićku skupinu

• razgovarajte o vrtiću u pozitivnom tonu, predstavite djetetu vrtić kao zabavno i veselo mjesto, nemojte plašiti dijete ukoliko primijetite da je zabrinuto – nikako ne prijetiti djetetu vrtićem ili koristiti vrtić kao kaznu

• dopustite djetetu da izrazi svoje osjećaje, nemojte mu govoriti da ne smije plakati

• označite djetetove stvari

Djeca u dobi od 4. do 6. godine

• djetetu nemojte davati nerealna obećanja, npr. da će biti jako sretno u vrtiću, da će se odmah sa svima sprijateljiti jer ne možete znati kako će proteći prvi dani djeteta u vrtiću. Umjesto toga možete djetetu dati informacije o aktivnostima koje može očekivati (''U vrtiću ćeš se igrati, ići van, jesti, odmarati se'', ''Igrat ćeš se raznim igrama, igrati na dvorištu, čitat ćete priče...'')

• razgovarajte s djetetom o njegovim očekivanjima od vrtića – što misle da će raditi tamo, kakvih igračaka ima...

• omogućite djetetu da se druži s vršnjacima (npr. na igralištu, knjižnici, igraonici) kako bi imalo prilike usvajati socijalne vještine. Tijekom igre s drugom djecom potičite vaše dijete na čekanje na red, dijeljenje, suradničku igru

• osamostaljujte dijete u skladu s dobi (samostalno oblačenje, obuvanje, održavanje higijene, izreći želju ili potrebu i sl.)

• postepeno prilagođavajte ritam dana djeteta (raniji odlazak na spavanje da bi se dijete ranije ustalo ujutro; dnevni odmor)

• čitajte slikovnice o polasku u vrtić primjerene dobi djece – npr. Moje dobro jutro (autori Crockett Corson, K.), Medvjedića je strah ostati u vrtiću (autori Gjurković, T. i Knežević, T.), Tika taka: Moj dan u vrtiću (autor Šokota, Đ.)

• zajedno pripremite opremu za vrtić – dijete može odabrati papuče ili ruksak za vrtić, zajedno možete pripremiti stvari koje će nositi, dijete može napisati svoje ime na ruksak i predmete koje planira ponijeti

• pokažite djetetu da ste ponosni na njega što je dovoljno veliko da može krenuti u vrtić i biti tamo bez vas

• označite (po potrebi) djetetove stvari

Za vrijeme dolaska u vrtić

- dijete u vrtić može donijeti prijelazni objekt – igračku ili neki drugi predmet koji voli i koji će mu biti veza s obitelji te koji mu pruža utjehu i sigurnost (medo, dekica i sl.);

- dobro je da se roditelji za vrijeme boravka u skupini uključe u igru i aktivnosti, upoznaju prostor i igračke zajedno s djetetom, razgovaraju s odgojiteljicama i ostvaruju dobar kontakt kako bi i dijete steklo povjerenje u njih, imenom se obraćajte odgojiteljicama;

- rastanak s djetetom treba biti kratak, srdačan i topao, zagrlite dijete i poljubite ga, ali se nemojte zadržavati ispred sobe dnevnog boravka ili negdje gdje vas dijete može vidjeti;

- kada se roditelj rastaje s djetetom definirati kada će doći po njega u terminima koje dijete razumije (npr. Doći ću po tebe poslije ručka.) i obavezno ispoštovati dogovoreno!!;

- kada roditelj odlazi može djetetu napomenuti aktivnost/i kojima se ono može baviti u vrtiću do dolaska roditelja;

- izbjegavajte vraćanje nekoliko puta da pozdravite dijete. Ukoliko dijete primijeti da je roditelj nesiguran, uplašen i zabrinut, i njemu će ta situacija teže pasti. Nikako nemojte odlaziti bez pozdrava (otići a da se ne javite djetetu) ili tražiti dijete dopuštenje za odlazak ('Mogu li sada otići?')

- pridržavajte se dogovorenih termina postupne adaptacije i na taj način pružite djetetu šansu da se postepeno prilagodi na svoj novi način života

- izmjenjujte informacije i dogovarajte se o svemu s odgajateljem

Nakon vrtića

- biti strpljivi s djetetom, razgovarati s djetetom kako je provelo dan u vrtiću, pokazati interes za oni čime se igralo, dopustiti mu da izrazi svoje osjećaje;

- kod kuće zadovoljiti potrebu za pripadnošću, igrati se s djetetom, šetati, čitati.

Za razdoblje prilagodbe osigurajte mogućnost postupne adaptacije (boravak roditelja u vrtiću ovisiti će o epidemiološkim preporukama u vrijeme rujna 2021.). Ostavite sebi godišnji odmor ili osigurajte da po dijete prvih tjedan-dva može dolaziti netko (baka, deda, teta…) u terminima dogovorenim s vrtićem kako dijete ne bi odmah ostajalo na cjelodnevnom boravku!!

Većinom se sva djeca uspješno prilagode, ali postoje i oni kojima prilagodba ne uspije zbog čega je potrebno odgoditi vrtić za par mjeseci ili godinu dana. U svakom slučaju, vrtić je mjesto gdje dijete stječe nova iskustva i navike, uči nove obrasce ponašanja i provodi mnogo vremena.

Čak i nakon prilagodbe, vrtić predstavlja niz svakodnevnih novih izazova, od socijalnih zahtjeva povezanih sa stalnim vršnjačkim interakcijama pa sve do brojnih organiziranih aktivnosti učenja koje zahtijevaju rad, pažnju i koncentraciju. Vrtić je za dijete kao vama odlazak na radno mjesto.

Podsjećamo i kako prvi dan u vrtić morate ponijeti UPUTNICU (sa svim potpisima) koju predajete odgojiteljicama.

Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na ovim stranicama, kliknite ovdje.
Prihvaćam sve kolačiće