Emocije su sastavni dio života od rođenja pa kroz cijeli život. Uvažavanje istih vrlo je važno. Tijekom boravka u vrtiću, kroz dan pojave se različite emocije. Osim što ih uočavamo, imenujemo, o njima razgovaramo, potičemo djecu na empatiju (suosjećanje s drugima) i kroz proradu određenih situacija (razgovor) pomažemo u njihovom suočavanju. Osim u vrtiću, emocije se događaju u svim životnim situacijama i jako ih je važno uočiti, osvijestiti i o njima razgovarati. U pripremi za polazak u školu važno je i emocionalno sigurno i sretno dijete.
Emocionalna umijeća počinju u roditeljskom domu, dobrim suodnošenjem između roditelja i djece. Roditelji pomažu djeci prepoznati emocije, cijeniti svoje osjećaje i početi ih povezivati s društvenim situacijama.
Kako djeca uče o svojim emocijama uče se samoregulaciji. Samoregulacija je sposobnost upravljanja vlastitim postupcima, mislima i osjećajima na prilagodljive i fleksibilne načine u raznim kontekstima.
Postoji različite emocije: sreća, tuga, ljubav, strah, ljutnja, ljubomora…
U drugoj polovici 20.st. istraživanja su ukazala na ključnu ulogu emocija u učenju i razvoju. Jedan od važnih stupnjeva razvoja jest postizanje sposobnosti prepoznavanja i razlikovanja osjećaja.
Mnoga djeca imaju teškoće s tim stupnjem razvoja. Ne mogu razlikovati osjećaje od djelovanja i ne mogu pretvoriti vlastite u misli i riječi. Umjesto da riječima i razgovorom pokušaju izraziti svoje osjećaje, reagiraju djelovanjem-udaranjem, vikanjem i plakanjem.
Da bi naučili izraziti svoje emocije, prvo ih moraju znati prepoznati.
Sve su emocije dobre, a negativna mogu biti samo njihova reakcija zato djecu treba učiti verbalizirati ih.
Karakteristike dječjih emocija su snažno izražavanje i kratkotrajnost.
Odnos roditelja i okoline prema dječjim emocijama je značajan za pravilan emocionalni razvoj djeteta. Treba uvažiti dječje emocije, razgovarati o emocijama, razumjeti ih i dopustiti da se dijete izrazi.
Ukoliko se dijete emocionalno dobro razvija i njegove emocije se uvažavaju, dijete razvija samopouzdanje.
Samopouzdano dijete:
-prihvaća odgovornost
-zna se kontrolirati
-nije agresivno
-lako sklapa prijateljstva
-spremno je na suradnju
-kreativno je i uporno te ne odustaje na prvoj prepreci
-podnosi kritiku i neuspjeh
Pokažite djetetu mnogo ljubavi i topline i kroz riječi i kroz tjelesni dodir. Kažite mu često koliko ga volite i koliko vam znači. Zagrlite ga, potapšajte po leđima, poljubite. Vjerujte-to ga sigurno neće razmaziti.
SLUŠAJTE DIJETE
Odvojiti vrijeme, strpljivo i sa zanimanjem slušati dijete, vrednije je od bilo kojeg skupog poklona koji mu možete kupiti.
Kod kritiziranja djeteta i njegovih postupaka važno je:
(ne omalovažavati i napadati)
-opišite ponašanje s kojim niste zadovoljni
-objasnite djetetu zašto to treba promijeniti
-jasno recite što očekujete
-ne zaboravite pohvaliti dijete
Djeca uče i razvijaju se pokušavajući učiniti nove stvari. Za to im je potreban roditeljski poticaj i ohrabrenje. Moraju naučiti da ne mogu doživjeti uspjeh ako ne pokušaju i da je normalno da će nekad uspjeti, a nekad i ne.
Tijekom boravka u vrtiću dajemo veliku važnost emocijama, imenujemo ih, učimo djecu verbalizirati ih, prepoznati emocije kod druge djece, pomoći prijateljima…
KUTIJA PUNA EMOCIJA - je sredstvo kojim se služimo, osim izraza lica kod određenih emocija, prorađujemo situacijske kartice i postavljamo djeci mogućnost da sami odluče što bi u takvim situacijama.
Osim toga, puno se razgovara o osobnom iskustvu i o prihvatljivom izražavanju emocija. Svaki dan…u različitim situacijama.
KORIŠTENA LITERATURA: